Hi, it’s been a week. This is Otorakobo.

I’ve been working on IrisyAqua, which is planned to be a multiplayer game for 8 or 7 players.
In such a case, the number of players is inevitable when it comes to test play.

However, as a small-scale developer, it is difficult to gather 7 or 8 players for every test play… We have implemented a COM to have the AI take over for us, in line with the current trend.

Here is the video

The AI is not using any skills yet, so there is a difference between the player and the COM, but it is now able to see exactly what is going on around it and build colors while moving and handling the situation.
Even at this point, it’s still a pretty hard fight if you don’t use your skills, so I’m planning to develop it in this direction.

When I have COMs fight each other on the debug screen, it feels like playing with the gods lol.
I feel like I am creating life.

I am going to write a little about how such COM works.

COM has the following five actions in mind.

  1. color build
  2. Attack mini-towers
  3. opponent kills
  4. survival
  5. Attack on main tower

These five elements are calculated in parallel, and the action is decided by assigning a score to evaluate.

It is like ↓.

First, information on the situation is gathered by the search radar, and a score is assigned based on the five thoughts.
It then evaluates it with an evaluation formula to find a route to the destination.
Finally, we pour in the pad emulation to move the character and make the COM work.

Dividing the functionality like this is useful because it makes it easy to add more logic to evaluate the use of skills other than movement to make it look like that.

Next week, I will try to make COM use skills.
See you next week!

【IrisyAqua】新世界の神になる!(COMを実装しました)

どうも一週間ぶりです。大虎工房です。

今回作っているIrisyAquaですが、8人とか7人とかで遊ぶマルチプレイゲームを予定しています。
そうなってくると、テストプレイするにあたってどうしても避けられないのが人数…

ですが、小規模で開発しているとテストプレイの度に7人やら8人集めるのは難しく…昨今の流行りにのっとってAIに肩代わりしていただくため、COMを実装してみました。

その動画が↓こちら

まだスキルとかは使ってこないので、プレイヤーとの差はあるんですが、きっちりと周囲の状況を見て色をビルドしながら移動処理できるようになりました。
現時点でもスキルを使わないと結構辛い戦いになるので、この方向性で育てていこうと思ってます。

デバッグ画面でCOM同士を戦わせていると、なんか神々の遊びみたいな感じになりますね笑
生命を生み出している気分になります。

そんなCOMの仕組みを少し書こうと思います。

COMが考えている行動は以下の5つです。

この5つの要素を並列で計算し、評価する点数をつけて行動を決定しています。

↓みたいな感じです。

まず状況を索敵レーダーで情報を集めて、5つの思考で点数をつけていきます。
それを評価式で評価して、目的地へ向かう経路を見つけます。
最後にキャラクタを移動させるためのパッドエミュレーションを流し込んでCOM動作させています。

こうやって機能を分割しておくと、移動以外にスキル使用を評価するときもロジックを増やせば簡単にそれっぽくなるので便利です。

来週はCOMにスキルを使わせてみようと思います。
それでは!